Tips en weetjes voor het schrijven van teksten voor je website:
- Lezen van een beeldscherm gaat 25% langzamer dan van papier
- Van een beeldscherm lezen is veel vermoeiender
- Een website wordt gescand -> non-lineair lezen
- Je hebt maar 3 seconden de tijd om aandacht te trekken
- Houd de teksten kort, schrijf kernachtig
- Hoe bouw je een artikel op?
- De kop
- heeft als functie te informeren en te verleiden gebruik duidelijke veelzeggende woorden
- vermijd beeldspraak
- De intro
- informeert en overtuigd de lezer dat het artikel de moeite waard is om te lezen (10% van de gehele tekst)
- amenvatting van het verhaal
- maximaal 50 woorden (schrijven is schrappen)
- eindigt met een hyperlink (meestal: lees verder)
- staat meestal op de homepage of nieuwspagina van een website
- De tekst (ongeveer 80% van de omvang van het artikel)
- De afsluiting -> kan conclusie, samenvatting of afloop v.h. verhaal zijn (ca. 10% van het artikel)
- De kop
- Gebruik zinnen met maximaal 13 – 19 woorden
- Gebruik tekstblokken van 4 tot 6 regels
- Ieder tekstblok is een artikeltje op zich
- Gebruik tussenkopjes
- Maximaal 100 – 150 woorden lang, liefst korter
- Vermijd taalvalkuilen zoals ingewikkelde zinsconstructies, lijdende vormen en naamwoordstijl
- Gebruik witregels. Veel wit geeft een rustig beeld. Sla na elk tekstblokje een regel over. Ook tussen de kopjes en tekstblokken komt een witregel
- Pijlen, leestekens en symbolen helpen de lezer bij het scannen van de tekst
- Opsommingen zijn op het beeldscherm veel gemakkelijker te lezen en te onthouden dan uitgeschreven tekst. Niet meer dan 7 opsommingen
- Werken met vragen en antwoorden past bij het informatie-zoekgedrag van de lezer. FAQ pagina’s zijn populair en werken het best wanneer de vraag kort gesteld is, geformuleerd vanuit de bezoeker en begint met wie, wat, waar, waarom, welke, hoe of waarvoor
- Tekst/beeldverhouding: 50/50. 50% tekst en 50% wit en illustratie
Tot slot:
Maak eerst een plan, verzamel de informatie en orden je gegevens.
Hierdoor krijg je overzicht over de verschillende aspecten of onderdelen van de tekst en op basis daarvan maak je een plan voor de structuur.